منو
Home 9 بلاگ 9 پرداخت های بین المللی 9 آموزش نوشتن مقاله ژورنالی

آموزش نوشتن مقاله ژورنالی

آموزش نوشتن مقاله ژورنالی

نوشتن مقاله ژورنالی به دلیل اعتبار و ارزش علمی بالایی که دارد برای بسیاری از افراد مانند دانشجویان و محققان اهمیت زیادی دارد. می‌توان گفت که بخش مهمی از سوابق علمی افراد وابسته به مقالات ژورنالی است که نوشته‌اند. زمانی که شما یک مقاله ژورنالی می‌نویسید، اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی خود را به اشتراک می‌گذارید که این موضوع به نوبه خود می‌تواند برای حرفه شما و همچنین جامعه علمی بسیار مفید باشد. اما در هر صورت نوشتن مقالات ژورنالی قاعده و اصول خاص خود را دارد و تنها درصد بسیار کمی از افراد هستند که اصول و قواعد آن را می‌دانند و رعایت می‌کنند. بنابراین، نوشتن مقاله ژورنالی مانند هر فعالیت علمی دیگری نیاز به آموزش و دانستن نکات مهم و اساسی دارد. اما قبل از انجام این کار نیاز است تا موارد مهمی را به خاطر داشته باشید تا مقالات ژورنالی شما از هر جهت کامل و عالی به نظر برسد. از این‌رو، در این مقاله از تهرانیکس به توضیح در مورد آموزش نوشتن مقاله ژورنالی می‌پردازیم. بنابراین، اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قصد نوشتن مقاله ژورنالی دارید ولی به طور کامل نکات و موارد اصلی و مهم آن را نمی‌دانید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

7 نکته ضروری برای نوشتن مقاله ژورنالی

زمانی که قصد دارید تا نوشتن مقاله ژورنالی را شروع کنید، قطعاً به چگونگی نوشتن و ساختار یک مقاله ژورنالی کامل و عالی فکر می‌کنید. ممکن است بارها این سوال برای شما پیش آمده باشد که برای نوشتن مقاله ژورنالی چه قوانین و مراحلی را باید دنبال کرد؟ در ادامه، برخی از موارد و توصیه‌های مهم در نوشتن مقاله ژورنالی را بررسی می‌کنیم که به شما در تشخیص ویژگی‌های یک مقاله ژورنالی عالی کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی کلی برای نوشتن مقاله ژورنالی

هنگامی که قصد دارید مقاله ژورنالی خود را بنویسید، ابتدا لازم مطمئن شوید که مقاله شما حامل یک پیام مهم و اصلی است که می‌خواهید با نوشتن و پرداختن به جزئیات بیشتر این پیام را به دیگران منتقل کنید. این مرحله می‌تواند شامل مجموعه‌ای جدیدی از یافته‌های شما باشد یا حتی ممکن است در مطالعات خود به یک روش جدید یا نظریه جالبی رسیده باشید و می‌خواهید آن را به دیگران هم انتقال دهید.

ماریسا رولنیک (Marissa Rollnick)، برنده جایزه NARST در این باره توصیه می‌کند که هنگام نوشتن مقاله باید تصمیم بگیرید که تمرکز اصلی شما بر روی چیست، سپس با در نظر گرفتن موارد زیر یک طرح کلی برای مقاله خود ایجاد کنید:

  • اندازه مقاله خود را مشخص کنید.

  • یک داستان / استدلال منسجم ایجاد کنید.

  • استدلال خود را به صورت یک استدلال مستقل و خود ایستا تبدیل کنید.

  • مخاطبان خود را مورد هدف قرار دهید.

  • قواعد نوشتن را با آنچه که معمولاً در نوشتن پایان‌نامه استفاده می‌کنید تغییر دهید.

انتخاب ژورنال هدف

از جمله موارد مهمی که باید هنگام نوشتن مقاله به آن توجه داشته باشید، انتخاب مجله و ژورنال مورد نظر خود است. در این صورت می‌توانید نوشته‌های خود را مطابق با شرایط پذیرش ژورنال مورد نظر و مخاطبان آن تنظیم کنید تا شانس پذیرش مقاله خود را افزایش دهید. هنگام انتخاب ژورنال لازم است به مخاطبان، اهداف، موضوع مقاله و هدف خود از نوشتن مقاله ژورنالی فکر کنید، به اینکه آیا مقاله شما یک گزارش است یا نقد و بررسی؟ چه مواردی استدلال یا تحقیق شما را جذاب‌تر می‌کند؟ پس از اینکه ژورنال هدف خود را انتخاب کردید، زمانی را به خواندن تعدادی از مقالاتی که قبلاً منتشر شده‌اند به ویژه بر روی مقالات مرتبط با تحقیق خود اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود تا درک درستی از آنچه که ویراستاران و داوران ژورنال مورد نظر شما به دنبال آن هستند داشته باشید و مسیر نوشتن خود را بهتر تعیین کنید.

آموزش نوشتن مقاله ژورنالی

پیام مقاله خود را متمرکز نگه دارید

نکته بعدی که باید هنگام نوشتن مقاله ژورنالی به آن توجه کنید، مخاطبان هدف شما هستند. آیا برای مخاطبان عام مقاله خود را می‌نویسید یا تنها مخاطبان متخصص در حرفه خود را در نظر گرفته‌اید؟ البته پاسخ به این سوال به نوع ژورنالی که در ابتدا انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. زمانی که مخاطب هدف خود را بشناسید، بر پیام اصلی خود تمرکز می‌کنید تا توجه خوانندگان را به نوشته خود جلب کنید. عدم تمرکز از جمله مشکلات رایج در این زمینه است و می‌تواند مانع برقراری ارتباط موثر بین شما و مخاطبان شود. با بررسی مقالات قوی و عالی در زمینه‌های مختلف متوجه این موضوع خواهید شد که آن‌ها پیام خود را قدرتمندانه بیان می‌کنند، آن را با شواهد و مدارک مختلف پشتیبانی می‌کنند و سپس تا آخر مقاله خود بر روی آن متمرکز هستند.

نحوه قالب بندی و ساختار یک مقاله ژورنالی

قالب و ساختار یک مقاله ژورنالی به اندازه خود محتوا مهم است و به خواننده کمک می‌کند تا واضح‌تر و با دید بهتری مقاله را بخواند. در مثال زیر به بررسی ساختار کلی برای نوشتن مقاله ژورنالی پرداختیم.

ساختار کلی برای نوشتن مقاله ژورنالی دانشگاهی

عنوان

عنوان مقاله شما یکی از اولین شاخص‌هایی است که خوانندگان تا حدی موضوع تحقیقات و مفاهیم شما را دریافت خواهند کرد. عنوان باید مختصر، دقیق و مناسب باشد و باید مرتبط‌ترین کلمات کلیدی خود را در عنوان به کار ببرید و از درج اختصارات و فرمول ها خودداری کنید.

کلید واژه‌ها

کلمات کلیدی بخش مهمی از نوشتن مقاله است. هنگام نوشتن مقاله ژورنالی باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که مرتبط با محتوای مقاله باشد و با سرچ این دست از کلمات مقاله شما نمایش داده شود.

چکیده

هدف از چکیده شما بیان نکات کلیدی تحقیق به صورت واضح و مختصر است. یک چکیده همیشه باید به بهترین شکل ممکن نوشته شود، به این دلیل که عنصر اصلی کار شما است و خوانندگان در ابتدا با این بخش مواجه می‌شوند. چکیده باید یک پاراگراف کوتاه (حدود 300 کلمه) باشد و یافته‌های مقاله ژورنالی شما را به طور خلاصه بیان کند. به طور معمول یک چکیده شامل مواردی مانند، موضوع تحقیق، روش‌های مورد استفاده در تحقیق و یافته‌های اصلی است.

تقدیر و تشکر

قدردانی می‌تواند بخش کوچکی از مقاله ژورنالی شما باشد، اما اهمیت زیادی دارد. درواقع، در این بخش شما از تمام افرادی که از نظر فکری، مالی یا به شیوه‌ای دیگر در مقاله شما مشارکت داشته‌اند، قدردانی می‌کنید. با این کار هم خود را به عنوان یک محقق و نویسنده با صداقت معرفی می‌کنید و هم به خوانندگان مقاله خود کمک می‌کنید تا در انجام مقالات تحقیقاتی خود از این افراد و ایده‌ها و نظرات آن‌ها استفاده کنند.

مقدمه

مقدمه بخش مهمی از فرآیند مقاله نویسی است. یک مقدمه نه تنها موضوع و هدف شما را در مورد موضوع بیان می‎کند، بلکه استدلال شما را در زمینه آکادمیک به طور گسترده‌تری نشان می‌دهد.

بدنه اصلی

بدنه اصلی جایی است که استدلال‌های اصلی و شواهد شما در آن قرار دارند. هر پاراگراف مفهوم متفاوتی دارد و پیوند واضحی بین هر پاراگراف وجود دارد.

نتیجه

نتیجه‌گیری شما باید تفسیری از نتایج و استدلال شما باشد، جایی که تمام مفاهیم و محتوایی را که در متن اصلی ذکر کردید به ترتیب از مهم‌ترین تا کم اهمیت‌ترین را به صورت خلاصه بیان می‌کنید. توجه داشته باشید که هیچ مفهوم جدیدی در این بخش معرفی نمی‌شود.

منابع

منابع باید متعادل، مرتبط و در عین حال موجود و در دسترس باشند. اگرچه هر رشته و حوزه‌ای منابع و مراجع متفاوتی دارد، اما در صورت امکان باید به منابعی اشاره کنید که بیش از 10 سال قدمت نداشته باشند و حتماً با سوال تحقیق شما مرتبط باشند.

از دیگر منابع مرتبط با مقاله ژورنالی خود استفاده کنید

در نوشتن مقاله ژورنالی لازم است این موضوع را به مخاطبان خود بگویید که مقاله شما با دیگر مقالاتی که قبلاً منتشر شده است مرتبط است. این بدان معنا نیست که شما در هر بخش از مقاله خود عیناً مطالب منابع دیگر را ذکر کنید که این به نوبه خود نوعی سرقت علمی محسوب می‎شود، بلکه باید تنها ارتباط یافته‌های خود را با مقالات دیگر بیان کنید و به مخاطب خود نشان دهید که شما در حال اضافه کردن نظر، ایده یا دستاورد جدید هستید. از این‌رو، لازم است چیز جدیدی برای گفتن داشته باشید و سعی کنید تا آن را واضح و کاملاً قانع‌کننده بیان کنید.

ارائه مدارک و شواهد مرتبط

در این مرحله شما باید به عنوان یک محقق به خوبی از بحث‌ها و نظریه‌های غالب در حوزه کاری خود آگاهی داشته باشید. این توانایی شما باعث می‌شود تا شواهد تجربی موجود را به خوبی در مقاله خود به کار ببرید و همین باعث جذاب‌تر شدن مقاله شما می‌شود. در واقع، نباید بر اساس حدس و گمان و فرضیات پیش بروید و لازم است حتماً مدارک و شواهد تجربی مناسب و مرتبطی را ارئه کنید.

خلاقیت

نکته آخر مربوط به یکی از ویژگی‌های مهم یک نویسنده یا محقق است که آن خلاق بودن شما است. اگر قصد نوشتن مقالات مختلف دارید باید بتوانید در بهترین و خلاقانه‌ترین روش ممکن مخاطب را به سمت موضوع و محتوای مقاله خود جذب کنید و سعی کنید تا مخاطب از خواندن مقاله شما احساس خستگی نکرده و تمایل به بررسی و خواندن ادامه مقاله شما داشته باشد.

سخن پایانی

تا به اینجا درمورد آموزش نوشتن مقاله ژورنالی صحبت کردیم. نوشتن مقاله ژورنالی مانند هر فعالیت علمی دیگری نیاز به آموزش و دانستن نکات مهم و اساسی دارد تا علاوه‌بر پذیرش در ژورنال، باعث جلب توجه مخاطبان زیادی نیز شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قصد نوشتن مقاله ژورنالی دارید ولی تا به الان نمی‌دانستید چطور و چگونه شروع کنید لازم است این مقاله مفید از تهرانیکس را مطالعه کنید تا به تمام سوالات و ابهاماتی که دارید به راحتی پاسخ دهید. امیدواریم این مقاله از مجموعه ما شما را در نوشتن مقاله ژورنالی قوی و عالی کمک کرده باشد.

توجه کنید که چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر خارجی نیازمند پرداخت هزینه آن می‌باشد که فقط با کارت‌های اعتباری بین‌المللی نظیر ویزاکارت یا مسترکارت انجام می‌شود. درصورتی که این کارت‌ها را در اختیار ندارید، می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی مجموعه تهرانیکس استفاده کرده و درخواست خود را به ما بسپارید تا در سریعترین زمان و بهترین قیمت پرداخت هزینه چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی را انجام دهیم.