منو
Home 9 بلاگ 9 ویزا و سفر 9 انواع گرین کارت امریکا

انواع گرین کارت‌ امریکا

انواع گرین کارت آمریکا

گرین کارت امریکا، مجوزی است که افراد زیادی از کشورهای مختلف دنیا به دنبال آن هستند. با در دست داشتن این مجوز شما می‌توانید اقامت دائم در این کشور را تجربه کنید. جالب است بدانید که گرین کارت‌های امریکا در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. برای دریافت هر یک از آن‌ها نیز باید فرآیند خاصی را پشت سر بگذارید. اگر در رویای زندگی امریکایی به سر می‌برید، باید با انواع گرین‌ کارت امریکا آشنا شوید. در این مطلب ضمن معرفی هر یک از گرین کارت‌ها، به بررسی شرایط و هزینه دریافت آن‌ها می‌پردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

گرین کارت چیست؟

هر شهروند غیر امریکایی برای اقامت دائم در این کشور نیاز به گرین کارت دارد. به همین دلیل گاهی اوقات گرین کار را با نام کارت اقامت دائم نیز می‌شناسند. شما با در اختیار داشتن گرین کارت می‌توانید به‌صورت قانونی در هر نقطه‌ای از امریکا به کار و زندگی بپردازید. پس از گذشته 3 تا 5 سال نیز واجد شرایط شهروندی ایالت متحده خواهید شد. هر ساله حدود 1 میلیون نفر موفق به دریافت گرین کارت می‌شوند. اعضای خانواده شهروندان امریکایی و نیروی کار حاضر در این کشور، بیشترین سهم از گرین کارت‌های صادر شده را به خود اختصاص می‌دهند.

تایم لاین یا جدول زمانی گرین کارت امریکا

مدت زمانی که طول می‌کشد یک نفر موفق به دریافت گرین کارت امریکا شود، بین چند ماه تا چند سال متغیر است. نوع گرین کارت درخواستی بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد. اگر یک شهروند امریکایی برای بستگان درجه یک مانند والدین و فرزندان خردسال خود در خاک این کشور درخواست گرین کارت کند، حدود 14 تا 26 ماه باید منتظر اعلام نتیجه بماند. این مدت زمان برای همسران صاحبان گرین کارت، سایر بستگان شهروندان امریکایی و صاحبان گرین کارت‌های مبتنی بر اشتغال طولانی‌تر خواهد بود.

درخواست‌های گرین کارت از کنسولگری‌های آن در سایر کشورها ظرف مدت زمان بین 9 تا 13 ماه پردازش می‌شود. به طور کلی نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای این منظور در نظر گرفت. اگر قصد اقدام برای دریافت انواع گرین کارت ایالات متحده را دارید، باید برای ماه‌ها منتظر اعلام نتیجه بمانید.

هزینه دریافت انواع گرین کارت امریکا

جزئیات مربوط به هزینه‌های دریافت انواع گرین کارت در سایت USCIS ذکر شده است. به عنوان مثال هزینه بایگانی دولتی بابت گرین کارت خانوادگی حدود 1760 دلار برای متقاضی داخل امریکا و 1200 دلار برای متقاضی خارج از این کشور است. البته هزینه‌های دیگری مانند معاینات پزشکی نیز وجود دارند که بسته به شرایط هر فرد ممکن است متغیر باشند.

آژانس خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) پیشنهادی مبنی بر افزایش هزینه‌های دریافتی بابت بررسی درخواست‌های گرین کارت در سال 2023 ارائه کرده است. در صورتی که این پیشنهاد مورد موافقت قرار بگیرد، احتمالا شاهد افزایش قابل توجه هزینه‌ها در این زمینه خواهید بود. بر این اساس گرین کارت مبتنی بر کار حدود 90 درصد گران‌تر می‌شود. این در حالی است که گرین کارت ازدواج، افزایش قیمت به مراتب کمتری را تجربه می‌کند. البته افزایش قیمت‌ها تاکنون اجرایی نشده‌ است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم درخواست‌های خود را قبل از هرگونه افزایش قیمت ثبت کنید.

انواع گرین کارت امریکا

دسته‌بندی‌های گوناگونی برای گرین کارت‌های امریکا می‌توان برشمرد. در این بین تعدادی از رایج‌ترین گرین کارت‌ها عبارت‌اند از:

  • گرین کارت خانوادگی

  • گرین کارت کاری

  • گرین کارت بشر دوستانه

  • گرین کارت لاتاری

  • گرین کارت اقامت طولانی مدت

  • سایر انواع گرین کارت‌های امریکا

فرآیند دریافت هر یک از گرین کارت‌های امریکا متفاوت از سایرین است. در این قسمت از مقاله به بررسی شرایط دریافت هر یک از انواع گرین کارت‌ها می‌پردازیم.

انواع گرین کارت آمریکا

گرین کارت خانوادگی

اگر جزء بستگان نزدیک شهروندان امریکایی هستید یا کسی از اقوام درجه یک شما گرین کارت دارد، شما نیز می‌توانید از این طریق برای درخواست گرین کارت اقدام کنید. منظور از بستگان نزدیک همسر، فرزندان، والدین، خواهر و برادر است. علاوه بر آن اگر همسر شما یک شهروند امریکایی بوده که فوت کرده است، می‌توانید برای دریافت گرین کارت خانوادگی درخواست دهید. البته باید سند رسمی نشان دهنده ازدواج با یک شهروند امریکایی در اختیار داشته باشید.

گرین کارت کاری

گروه‌های شغلی خاصی می‌توانند برای دریافت گرین کارت کاری درخواست دهند. در برخی از موارد، افراد می‌توانند علاوه بر خودشان، برای همسر و فرزندان خود نیز درخواست گرین کارت ثبت کنند. در جدول زیر می‌توانید گروه‌های شغلی واجد شرایط دریافت گرین کارت این کشور را مشاهده کنید.

گروه شغلی مشاغل
کارگران دارای اولویت (EB-1) هنر، علوم، آموزش، تجارت
ورزشکاران دارای توانمندی‌های خاص
اساتید و پژوهشگران برجسته
مدیران چند ملیتی
افراد حرفه‌ای با مدارک علمی بالا و توانمندی‌های فوق‌العاده (EB-2) مشاغل با حداقل مدرک کارشناسی ارشد
مشاغل با حداقل مدرک کارشناسی به همراه 5 سال تجربه
مشاغل مرتبط با هنر، علوم و تجارت با توانمندی‌های خاص
مشاغل مرتبط با منافع ملی امریکا
پزشکان (EB-2 با معافیت ویژه) پزشکانی که ضمن برخورداری از شرایط لازم، متعهد می‌شوند برای دوره زمانی خاصی به صورت تمام وقت در مناطق محروم امریکا فعالیت کنند
کارگران ماهر، عادی و حرفه‌ای (EB-3) مشاغلی مهارت محور که نیاز به حداقل دو سال آموزش یا تجربه دارند و فصلی یا موقتی نیستند.
مشاغل غیر مهارتی که نیاز به کمتر از دو سال آموزش یا تجربه دارند و فصلی یا موقتی نیستند.
مشاغل حرفه‌ای که حداقل به مدرک لیسانس از دانشگاه‌ها یا کالج‌های امریکا یا مدارک معادل از دانشگاه‌های غیر امریکایی نیاز دارند.
کارگران ویژه (EB-4) متخصصان حوزه رسانه
نیروی کار مذهبی
اتباع افغانستان و عراق که تحت شرایط خاصی با دولت امریکا همکاری کرده‌اند.
کارمندان، بازنشستگان و اعضای خانواده آن‌ها
سرمایه‌گذاران (EB-5) شهروندان غیر امریکایی که با سرمایه‌گذاری حداقل 1 میلیون دلار کسب‌وکار جدیدی با حداقل 10 کارگر تمام وقت امریکایی ایجاد می‌کنند. این عدد برای مناطق شهری و روستایی با نرخ بیکاری بالا حداقل 500 هزار دلار است.

اصطلاح توانمندی‌های ویژه یا فوق‌العاده که در جدول فوق مشاهده کردید، اشاره به توانایی‌های به مراتب بالاتر و بهتر از نیروی کار معمولی در یک حوزه خاص اشاره دارد. تمام دستاوردها و توانمندی‌های افراد متقاضی از طریق آژانس خدمات شهروندی و مهاجرت امریکا با دریافت اسناد معتبر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

گرین کارت بشر دوستانه

افراد مختلفی می‌توانند برای دریافت گرین کارت بشر دوستانه اقدام کنند که عبارت‌اند از:

پناهندگان

افرادی که تحت آزار و شکنجه نژادی، مذهبی، ملی، سیاسی و … در کشور خود قرار گرفته‌اند یا در معرض خطر از این بابت قرار دارند، می‌توانند برای دریافت گرین کارت بشردوستانه امریکا از طریق پناهندگی اقدام کنند. البته قبل از آن لازم است که حداقل یک سال در وضعیت پناهندگی در ایالات متحده زندگی کرده باشند. فرزندان و همسران این دسته از افراد نیز ممکن است تحت شرایط خاصی بتوانند برای دریافت گرین کارت درخواست ارائه کنند.

قربانیان قاچاق انسان

قربانیان قاچاق انسانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، فارغ از اینکه به صورت قانونی یا غیرقانونی در این کشور ساکن باشند، می‌توانند برای اقامت 1 تا 4 ساله برای دریافت ویزای T درخواست بدهند. آن‌ها در این مدت باید به فرآیند تحقیق و تعقیب عاملان قاچاق انسان کمک کنند. البته اگر فرد قربانی زیر 18 سال داشته باشد، از این شرط مستثنا می‌شود. قبل از درخواست گرین کارت امریکا، قربانیان قاچاق انسانی باید سه شرط زیر را احراز کنند:

  • سه سال با ویزای نوع T در امریکا زندگی کرده باشند.

  • در فرآیند تحقیقات و پیگرد قانونی قاچاق انسان همکاری کرده باشند.

  • معیارهای اخلاقی و رفتاری اعلام شده از سوی آژانس USCIS را داشته باشند.

قربانیان جنایت

قربانیان جنایاتی مانند آزار جنسی و روانی سنگین که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، فارغ از اینکه به صورت قانونی یا غیرقانونی در این کشور ساکن باشند، می‌توانند برای دریافت ویزای U درخواست بدهند. مانند ویزای T، دارندگان ویزای U نیز باید متعهد شوند که در فرآیند تحقیق و تعقیب مجرمان با نهادهای قانونی ایالات متحده همکاری کنند. این دسته از افراد برای دریافت گرین کارت امریکا باید شرایط زیر را احراز کنند:‌

  • سه سال با ویزای نوع U در امریکا زندگی کرده باشند.

  • از زمان درخواست گرین کارت امریکا تا مشخص شدن نتیجه نباید خاک امریکا را ترک کنند.

  • در فرآیند تحقیقات و پیگرد قانونی مجرمان همکاری کرده باشند.

فرزندان، والدین، همسر، خواهران و برادران قربانیان جنایت واجد شرایط نیز می‌توانند برای دریافت گرین کارت درخواست دهند.

قربانیان خشونت خانگی

قربانیان خشونت‌های شدیدی خانگی نیز می‌توانند برای دریافت گرین کارت بشر دوستانه امریکا اقدام کنند. قانون خشونت علیه زنان (VAWA) شرایط خاصی را برای اعطای شهروندی دائم امریکا به این دسته از افراد پیش‌بینی کرده است. هرچند این قانون برای زنان تدوین شده؛ اما والدین و فرزندان قربانیان خشونت نیز می‌توانند برای درخواست گرین کارت اقدام کنند. آژانس USCIS برای آسودگی خاطر متقاضیان این گروه، بستگان آن‌ها را در جریان فرآیند درخواست گرین کارت قرار نمی‌دهد.

گرین کارت لاتاری

لاتاری یکی از برنامه‌های اعطای گرین کارت امریکاست. هر ساله حداکثر 50 هزار نفر موفق می‌شوند از طریق برنامه قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت دریافت کنند. برنامه لاتاری برای افراد ساکن در مناطق جغرافیایی اجرا می‌شود که میزان مهاجرت از آن‌ها به مقصد امریکا کم است. سهم هر کشور معادل 7 درصد مجموع گرین کارت‌هایی است است که از طریق لاتاری توزیع می‌شود. متقاضیان لاتاری در زمان ثبت نام در کشور خود حضور دارند و اگر خوش شانس باشند، از طریق برنامه لاتاری موفق به دریافت گرین کارت می‌شوند.

گرین کارت اقامت طولانی مدت

کسانی که قبل از 1 ژانویه 1972 در خاک امریکا ساکن بوده‌اند، فارغ از اینکه حضور آن‌ها قانونی یا غیرقانونی بوده است، می‌توانند از طریق فرآیند رجیستری، برای دریافت گرین کارت امریکا درخواست دهند. تنها کسانی که شرایط زیر را دارا باشند، می‌توانند از طریق برنامه گرین کارت اقامت طولانی مدت اقدام کنند:

  • باید به صورت مستند ثابت کنند که قبل از 1 ژانویه 1972 به امریکا سفر کرده‌اند.

  • از زمان ورود به امریکا نباید خاک این کشور را ترک کرده باشند.

  • در تمام مدت حضور در امریکا مرتکب هیچ‌گونه جرم و خلافی نشده باشند.

  • واجد شرایط شهروندی امریکا از طریق تابعیت باشند.

سایر انواع گرین کارت امریکا

به غیر از 5 دسته فوق، گرین کارت‌های دیگری نیز از سوی دولت امریکا تعریف شده‌اند. از جمله می‌توان به کارت‌های اقامت دائم برای مهاجران خاص مانند متخصصان رسانه، کارکنان مذهبی، اتباع افغانستان و عراق دارای سابقه همکاری با امریکا و کارگران با سابقه همکاری سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد. گرین کارت‌هایی نیز برای شهروندان کوبایی و همچنین سرخ‌پوستان امریکایی متولد کانادا در نظر گرفته شده‌اند.

کلام پایانی

در این مطلب با انواع گرین کارت امریکا آشنا شدیم. فارغ از اینکه در قالب کدامیک از روش‌های فوق برای درخواست گرین کارت اقدام می‌کنید، باید هزینه‌هایی را برای بررسی درخواست خود بپردازید. اگر در ایران حضور دارید، با توجه به محدودیت‌های ناشی از پرداخت ارزی، نمی‌توانید به صورت مستقیم هزینه‌ها را به حساب آژانس USCIS واریز کنید؛ اما جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی تهرانیکس، تمام هزینه‌های مربوط به پرداخت هزینه گرین کارت USCIS را بپردازید. کافیست با ما تماس بگیرید تا کارشناسان تهرانیکس شما را در این زمینه راهنمایی کنند.