منو
Home 9 بلاگ 9 ویزا و سفر 9 انواع ویزاهای کانادا

انواع ویزاهای کانادا

انواع ویزاهای کانادا

از چندین سال گذشته تا به امروز افراد زیادی از سراسر دنیا علاقه‌مند بودند تا به کشور کانادا مهاجرت کنند و هر روزه به تعداد این افراد نیز افزوده می‌شود. اما با این حال اکثر مردم نمی‌دانند که چگونه باید اقدامات لازم را برای مهاجرت نجام دهند. در حالی که اگر بدانید مسیر درست برای گرفتن ویزای این کشور چیست و بیشتر با انواع ویزای کانادا آشنا شوید، می‌توانید راحت‌تر مسیر مهاجرتی خود را طی کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره انواع ویزاهای کانادا صحبت کنیم. پس اگر شما هم کنجکاوید تا با ویزای این کشور آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع ویزاهای کانادا

به ‌طور کلی ویزاهای کانادا به دو دسته ویزای اقامت موقت و ویزاهای اقامت دائم تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها زیر مجموعه‌های مخصوص به خود را دارند.

ویزاهای اقامت موقت کانادا

ویزای موقت کانادا ویزایی است که فرد دارنده آن می‌تواند به مدت کوتاهی مانند شش ماه یا کمتر در این کشور حضور داشته باشد. پس از به اتمام رسیدن این مدت زمان فرد باید حتماً از کانادا خارج شود. کسانی که ویزای موقت را در اختیار دارند برای تمدید مدت زمان اقامت خود باید وضعیت ویزای موقت را تغییر دهند. از طرفی دیگر سفارت این کشور باید متقاعد شود که شما قوانین ویزا را به هیچ عنوان نقض نمی‌کنید. از جمله انواع ویزای اقامت موقت عبارت‌اند از:

ویزای توریستی

ویزای توریستی به افراد دارنده این ویزا اجازه می‌دهد که با اهداف مختلفی مانند گردشگری، دیدار با دوستان یا اعضای خانواده، شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌ها و… به کشور کانادا وارد شوند. این ویزا به دو دسته سینگل و مولتیپل تقسیم‌بندی می‌شود. کسانی که ویزای سینگل را دارند تا پایان اعتبار ویزای خود می‌توانند در کشور کانادا بمانند. اما در صورتی که زودتر از پایان اعتبار ویزا از کشور خارج شوند برای ورود مجدد باید باری دیگر ویزا بگیرند. با این حال کسانی که ویزای مولتیپل را در اختیار دارند که به آن ویزای 5 ساله کانادا هم گفته می‌شود، می‌توانند تا پایان مدت زمان اعتبار ویزا به طور نامحدود به کشور کانادا رفت و آمد داشته باشند و در هر ورود بار خود به این کشور 6 ماه اقامت کنند.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی کانادا به افرادی اعطا می‌شود که در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور برای ادامه تحصیل پذیرش گرفته باشند. اگر شما قصد دارید به مدت کمتر از شش ماه در کشور کانادا تحصیل کنید می‌توانید ویزای توریستی را دریافت کنید. اما اگر اقامت شما بیش از 6 ماه طول می‌کشد باید حتماً ویزای تحصیلی را دریافت کنید. اعتبار این ویزا تا پایان دوره تحصیلی فرد متقاضی خواهد بود. ویزای تحصیلی به دو شکل ویزای دانشجویی و ویزای دانش آموزی موجود است. برای تحصیل در تمام مدارس کانادا باید حتماً ویزای دانش آموزی را دریافت کنید. با این حال تحصیل در مقاطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی در مؤسسات معتبر یا کالج‌ها به ویزای دانشجویی نیازمند است. اگر فرد متقاضی ویزای تحصیلی متاهل باشد همسر، فرزندان و والدین او می‌توانند از طریق ویزای توریستی به کشور کانادا سفر کرده و تمام دوران تحصیلی را در کنار عزیزان خود زندگی کنند.

سوپر ویزای کانادا

سوپر ویزای کانادا به والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌های شهروندان کشور کانادا و یا افرادی که اقامت موقت را در اختیار دارند این اجازه را می‌دهد که به عنوان همراه به این کشور سفر کرده و مدتی را در کنار عزیزان خود زندگی کنند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که فرد دعوت کننده باید اثبات کند که از نظر مالی توانایی حمایت از افراد متقاضی دریافت سوپر ویزای کانادا را دارد. مدت زمان اعتبار این ویزا 10 سال است، اما در واقع تا پایان اعتبار گذرنامه فرد متقاضی اعتبار خواهد داشت.

ویزای دیپلماتیک و رسمی

ویزای رسمی و دیپلماتیک فقط به دیپلمات‌های کشورهای دیگر و مقامات رسمی اهدا می‌شود. در صورت اخذ این ویزا افراد اجازه ورود به خاک کانادا را برای انجام اهداف دولتی و رسمی خواهند داشت. مدت زمان اعتبار این ویزا به طور معمول به اندازه زمانی است که فرد برای انجام اهداف و وظایف خود نیاز دارد. البته از لحظه ورود به کانادا سه ماه معتبر خواهد بود.

انواع ویزاهای کانادا

ویزای محرمانه (حسن نیت)

برخی از افراد که با توجه به موقعیت و رتبه خود اهمیت بالایی دارند ممکن است نتوانند موفق به دریافت ویزای دیپلماتیک شوند. از جمله این افراد باید به اعضای مأموریت تجاری و یا دیپلمات‌هایی که قصد سفر کاری دارند اشاره کرد. این افراد از طریق ویزای محرمانه یا حسن نیت می‌توانند به کشور کانادا مهاجرت کنند. مدت زمان اعتبار این ویزا سه سال است. با این حال دارندگان این ویزا نمی‌توانند هر بار بیش از شش ماه در این کشور بمانند.

ویزای تسهیلات

ویزای تسهیلات به شهروندان کانادایی که دو تابعیتی بوده و گذرنامه کانادا را ندارند اما گذرنامه ملیت دیگری را در اختیار دارند داده می‌شود. در واقع به خاطر سخت بودن گرفتن گذرنامه کانادایی، مهر ویزای تسهیلات بر روی ویزای ملیت افراد دو تابعیتی زده می‌شود. این ویزا ممکن است برای چند ماه یا چند سال اعتبار داشته باشد. با این حال فرد به هیچ عنوان نباید در هر بار رفت و آمد به کانادا بیشتر از 6 ماه در این کشور باقی بماند. از آنجایی که این ویزا فقط برای مواقع ضروری صادر می‌شود؛ در نتیجه باید حتماً اداره مهاجرت را برای ضروری بودن کار خود به خوبی متقاعد کنید.

ویزای کسب ‌و کار یا نمایندگی‌

ویزای کسب و کار یا نمایندگی یکی دیگر از انواع ویزای اقامت موقت است. این ویزا فقط به افرادی داده می‌شود که به منظور اهداف کسب و کار به صورت گروهی یا فردی قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند. نکته جالب درباره این ویزا این است که افراد دارنده ویزای کسب و کار اجازه ندارند در هیچ شرکت دیگری در کشور کانادا کار کنند و فقط می‌توانند درباره مسائل تجاری توافق احتمالی را امضا کنند. این ویزا فقط 6 ماه اعتبار دارد؛ بنابراین دارندگان این ویزا فقط می‌توانند شش ماه در کانادا اقامت داشته باشند. با این حال سفارت در صورت صلاح دید می‌تواند اعتبار سه و پنج و یا حتی ده ساله به فرد متقاضی ویزا بدهد. در صورتی که اعتبار ویزای متقاضی افزایش یابد، هر بار اقامت فرد در کشور کانادا نباید بیش از 6 ماه طول بکشد.

ویزا به منظور تولد کودک

این ویزا فقط افرادی را شامل می‌شود که تمام معیارهای مربوط به اقامت موقت در کشور کانادا را دارند و قصد دارند فرزند خود را در این کشور به دنیا بیاورند. کودکانی که در کانادا متولد می‌شوند خود به خود شهروند این کشور محسوب می‌شوند. مدت زمان ویزای تولد کودک فقط 6 ماه است. با این حال نکته‌ای که باید حتماً توجه داشته باشید این است که این ویزا به زنان اجازه نمی‌دهد که از مزایای اجتماعی و پزشکی شهروندان کانادا استفاده کنند. همچنین اجازه درخواست شهروندی و اقامت دائم به مادران اعطا نخواهد شد.

ویزای کار در تعطیلات

ویزای کار در تعطیلات فقط به جوانان 30 کشور که کشور ایران جزو آن‌ها نیست داده می‌شود. به طور معمول کشورهایی که با کانادا روابط بسیار نزدیکی دارند می‌توانند این ویزا را دریافت کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند در این کشور مشغول به کار شده و از مکان‌های دیدنی آن نیز بازدید کنند. نکته مهم درباره اخذ این ویزا این است که انتخاب افراد برای دریافت این ویزا به صورت کاملاً تصادفی اتفاق می‌افتد. به این معنی که افراد متقاضی می‌توانند درخواست خود را صادر کرده و در پایان به طور تصادفی به آن‌ها ویزای کار در تعطیلات داده شود.

ویزای اهدای عضو

تقاضای دریافت عضو در هر کشوری بالا است و بیماران بسیار زیادی منتظر پیوند عضو هستند. به همین خاطر کشور کانادا نیز ورود افراد اهدا کننده عضو را آسان می‌کند. مدت زمان ویزای اهدای عضو شش ماه و یا کمتر است. با این حال اگر تا این مدت فرایند درمان کامل نشود فرد می‌تواند مقداری بیشتر در این کشور بماند.

ویزاهای اقامت دائم کانادا

علاوه بر ویزای اقامت موقت کانادا، ویزای اقامت دائم هم وجود دارد. این‌ها ویزاهایی هستند که به فرد دارنده اجازه سکونت دائمی در کشور کانادا را می‌دهند. از جمله انواع ویزای اقامت دائم کانادا عبارت‌اند از:

ویزای اکسپرس اینتری

ویزای اکسپرس اینتری در اصل، برنامه مهاجرتی الکترونیکی است که توسط دولت کانادا طراحی شده است. در واقع این برنامه به تمام افراد دنیا این اجازه را می‌دهد که بر اساس مهارت‌های منحصر به فرد خود به این کشور مهاجرت کنند.

انواع ویزاهای کانادا

ویزای تجاری متخصصان فدرال

این ویزا می‌تواند اقامت دائم را به صاحبان کسب و کاری بدهد که در مشاغلی مانند ماشین آلات، مکانیک هواپیما، نجاری، اپراتورهای جرثقیل، لوله کشی، آهنگری، تجهیزات سنگین، جوشکاری و… تخصص زیادی دارند.

ویزای تجربه کانادایی

ویزای تجربه کانادایی فقط به افرادی اعطا می‌شود که ویزای کار موقت و یا ویزای تحصیلی داشته و قصد دارند آن را به ویزای اقامت دائم تغییر دهند. از طرفی دیگر این افراد باید تجربه کار و یا تحصیل در این کشور را داشته باشند.

ویزای کاندید استانی

این ویزا به افرادی اعطا می‌شود که در کار خود تخصص دارند و می‌توانند به اقتصاد کشور کانادا کمک کنند. این افراد به استان‌های مختلف که تقاضای کار در آن‌ها بیشتر است فرستاده می‌شوند.

ویزای مهاجرت از طریق سرمایه ‌گذاری

این ویزا فقط مخصوص افرادی است که به قصد سرمایه‌گذاری می‌خواهند به کشور کانادا مهاجرت کنند. سرمایه افراد متقاضی باید حداقل دو میلیون دلار کانادا باشد‌. همچنین آن‌ها باید حداقل یک میلیون و 200 دلار سرمایه‌‌گذاری کنند. دولت این سرمایه را پس از 5 سال و بدون هیچ سودی به آن‌ها برمی‌گرداند.

ویزای کارآفرینی

ویزای کارآفرینی فقط به افرادی اختصاص داده می‌شود که به تنهایی می‌توانند در اقتصاد کشور کانادا مؤثر واقع شوند. حداقل دارایی این افراد باید 300 هزار دلار کانادا باشد و تعهد بدهند که مدیریت کسب و کاری در حد یک سوم کسب و کار کانادایی را راه اندازی خواهند کرد و بتوانند سه سال متوالی این کسب و کار را به خوبی حفظ کنند.

ویزای خود اشتغالی

ویزای خود اشتغالی برای افرادی است که در ورزش، کسب و کار، کشاورزی، فرهنگ و… مهارت دارند و می‌توانند به صورت شخصی کسب و کار خود را راه اندازی کنند. افراد متقاضی این ویزا باید نشان دهند که می‌توانند منابع مالی کسب و کار خود را تأمین کرده و در زمینه کاری خود به قدر کافی تخصص دارند.

ویزای نیروی کار ماهر منتخب کبک

اگر شما صاحب یکی از مشاغل مورد نیاز استان کانادا کبک باشید و همچنین به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید، می‌توانید برای اخذ این ویزا درخواست دهید. با گرفتن این ویزا اجازه اقامت دائم و کار کردن در کشور کانادا را دریافت خواهید کرد.

ویزای حمایت خانواده

ویزای حمایت خانواده فقط به همسر و فرزندان شهروندان کانادایی و یا افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند اعطا می‌شود.

ویزای پرستار تمام‌ وقت

ویزای پرستار تمام وقت به افرادی داده می‌شود که می‌توانند از کودکان، معلولان و یا کهنسالان در خانه‌های شخصی‌شان و در کشور کانادا مراقبت کنند.

ویزای استارت آپ

ویزای استارت آپ فقط به آن دسته از افراد متقاضی داده می‌شود که یک برنامه یا یک طرح نوآورانه را به مرحله اجرا برسانند. در صورتی که سرمایه‌گذار پیدا شود و طرح افراد به درستی اجرا شود، فرد متقاضی می‌تواند برای خود و اعضای خانواده‌اش از طریق ویزای استارت آپ اقامت دائم کشور کانادا را دریافت کند. در هنگام اخذ ویزای استارت آپ فرد متقاضی نیاز به سرمایه‌گذاری شخصی ندارد. با این حال طرح ارائه شده توسط او باید حتماً به وسیله یک سازمان کانادایی مورد تائید اداره مهاجرت حمایت شود.

‌سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع ویزاهای کانادا پرداختیم. شاید تا قبل از خواندن این مقاله نمی‌دانستید که ویزاهای این کشور تا این اندازه متنوع هستند‌. با این حال اگر قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید اکنون بهتر می‌توانید متوجه شوید که چه ویزایی بسته به مهارت و دانش شما برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که مهاجرت به این کشور بی‌نظیر نیازمند پرداخت هزینه‌‌هایی همچون هزینه لندینگ فی کانادا یا هزینه سفارت کانادا می‌باشد. پرداخت این هزینه‌ها فقط با کارت‌های اعتباری بین‌المللی نظیر ویزاکارت یا مسترکارت میسر است. در صورتی که این کارت‌ها را در اختیار ندارید، میتوانید از خدمات پرداخت ارزی تهرانیکس استفاده کرده و پرداخت هزینه‌های مهاجرتی خود را به ما بسپارید. درخواست شما در سریعترین زمان و با بهترین قیمت انجام خواهد شد.