منو

ثبت نام آزمون ناتی

تکمیل ثبت نام 1 الی 3 ساعت

امتحان ناتی یک آزمون آنلاین در زمینه‌ی ترجمه می‌باشد که تحت نظارت سازمان ناتی در استرالیا میزبانی می‌شود و برای اندازه‌گیری میزان توانایی در ترجمه داوطلبان طراحی شده است. اخیرا این آزمون به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. قبولی در این آزمون و دریافت گواهی نامه آن می تواند فواید زیادی را برای داوطلبان حاصل کند که همه‌ی این موارد با جزئیات در ادامه بررسی خواهند شد. در حال حاضر بعد از شیوع کرونا آزمون ناتی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. اکثر متقاضیان آزمون ناتی را به دلیل دریافت امتیاز مهاجرت به کشور استرالیا انجام می‌دهند. این آزمون NAATI CCL نام دارد و هزینه‌ی آن 800 دلار استرالیا می باشد که از طریق کارت‌های ویزاکارت و مسترکارت قابل پرداخت است. برای ثبت نام و پرداخت هزینه‌ی آزمون کارشناسان ما همراه شما هستند و می‌توانید با استفاده از خدمات پرداخت ارزی تهرانیکس ثبت نام خود را انجام دهید.

مراحل ثبت نام آزمون Naati

ایجاد اکانت در سایت ناتی

تکمیل اپلکیشن

انتخاب تاریخ و پرداخت ریالی

ثبت نام شما تکمیل شد!

آزمون ناتی و امتیاز مهاجرتی

با انجام آزمون ناتی 5 امتیاز ارزشمند مهاجرت به استرالیا کسب کنید

ناتی NAATI سازمانی رسمی است در استرالیا که مترجمان و مترجمان همزمان را تایید اعتبار می‌کند. از حدود دو سال پیش، آزمون جدیدی توسط این سازمان به نام CCL که مخفف شده Credentialed Community Language Testing است ارائه شد که با کسب نمره‌ی حد نصاب و پذیرفته شدن در این آزمون، افراد می‌توانند پنج امتیاز به امتیاز مهاجرتی خود اضافه کنند. البته توجه به این نکته ضروری است که قبولی در آزمون ناتی CCL به معنای کسب حق کار به عنوان مترجم رسمی نیست بلکه تنها می‌تواند پنج امتیاز به امتیاز مهاجرت فرد بیفزاید.

این آزمون شامل دو مکالمه ضبط شده است که هر یک مکالمات حدودا 300 کلمه‌ای با محوریت اتفاقات و وقایع روزمره در زندگی در مکان هایی مثل بیمارستان ها، مراکز آموزشی ، مراکز بیمه، مدرسه و غیره هستند. هر دوی این مکالمات بین یک فرد فارسی زبان و یک فرد استرالیایی رخ می دهد به طوری که تقریبا نیمی از مکالمات فارسی و باقی آن به زبان انگلیسی می‌باشد.

l

هزینه آزمون ناتی CCL

معادل 800 دلار استرالیا می باشد و برای هزینه ثبت نام می‌توانید از خدمات تهرانیکس استفاده کنید

درخواست پرداخت آزمون ناتی

در صورتی که اکنون قصد پرداخت هزینه آزمون ناتی را دارید می‌توانید درخواست خود را ثبت نمایید.

اعتبار مدرک ناتی

دارندگان گواهینامه NAATI می توانند هنگام استخدام این گواهینامه را به عنوان یک رزومه معتبر ارائه دهند. معمولا اکثر موسسات و سازمان‌هایی که نیاز به نیروی مترجم دارند، گواهینامه ناتی مورد تایید آنها است.
مترجم رسمی در کنفرانس (Certified Conference Interpreter) :
این مورد برای رویدادهای بین‌المللی و نشست‌ها و کنفرانس‌های سطح بالا می‌باشد که نیاز به توضیح و تفسیر همزمان دارند. همچنین مترجم برای ارائه خدمات خود و تفسیر آنها، نیازمند دسترسی به سیستم تفسیر کنفرانس و تجهیزات می‌باشد.

مترجم رسمی (Certified Interpreter) : 
این مورد هم برای موضوعات تخصصی و هم موضوعات غیر تخصصی مناسب است. برای مثال، در حوزه‌ی تخصصی می‌توان به بهداشت و دادرسی رسمی و در حوزه‌ی غیرتخصصی به مکالمات کلی و تفسیر محاورات عادی اشاره کرد.

مترجم موقت رسمی (Certified Professional Interpreter) :
تفاوت این مورد با مترجم رسمی این است که مترجم موقت رسمی بیشتر برای مکالمات غیر تخصصی مناسب است .

مترجم شفاهی (Recognised Practising Interpreter) :
همانطور که می‌دانید برای زبان‌هایی که درخواست اجتماعی کمی دارند و یا به تازگی ظهور کرده‌اند صدور گواهینامه از NAATI انجام نمی‌شود لذا دارندگان این اعتبارنامه می‌توانند به عنوان مفسر و برای توسعه‌ی حرفه‌ای استفاده شوند. این نوع مترجم هم مانند مترجم موقت رسمی، برای گفتگوهای غیر تخصصی مناسب است.

اعتبارسنجی قبلی :

مترجمانی که تا قبل از ماه ژانویه سال 2018 گواهینامه ناتی خود را دریافت کردند باید گواهینامه خود را بروز کنند. گواهینامه‌های قبلی اعتبار کمتری نسبت به گواهینامه‌های جدید دارند. البته در صورتی که فردی با گواهینامه جدید برای انجام امور مربوط نباشد، از افرادی که گواهینامه ناتی قدیم را دارند استفاده می‌کنند. به طور کلی این گواهینامه ها دارای سطوح زیر است:

مترجم شفاهی ارشد (Senior Conference Interpreter)

مترجم شفاهی (Conference Interpreter)

مترجم حرفه‌ای (Professional Interpreter)

مترجم فوق حرفه‌ای (Paraprofessional Interpreter)

آزمون Naati CCL چیست ؟

ناتی در واقع مخفف شده ی عبارت The National Accreditation Authority for Translators and Interpreters می باشد که سازمان اعتبارسنجی ملی مترجمان با مسئولیت محدود، معنا می شود. ناتی CCL آزمونی است که افراد برای افزایش امتیاز خود در مهاجرت کاری به استرالیا در آن شرکت می‌کنند. در بخش بعدی بیشتر در مورد شیوه نام‌نویسی در این آزمون آشنا می‌شوید.

آزمون ناتی CCL آنلاین و نحوه‌ی ثبت نام

در گذشته آزمون ناتی ( آزمون ارزیابی مترجمان ) در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت کتبی برگزار می‌شد ولی از سال 2018 میلادی آزمونی به نام Credentialed community language یا به اختصار CCL، برای داوطلب‌هایی که هدفشان تنها کسب 5 امتیاز برای مهاجرت بود ارائه گردید. این آزمون در بستر ترجمه گفتگوهای انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی است و در یکی از مراکز مشخص شده در استرالیا و به صورت شفاهی برگزار می‌شود.

خبر خوب این است که سازمان ناتی به علت شیوع جهانی بیماری COVID-19 تصیمیم گرفته است تا آزمون را به صورت آنلاین برگزار کند. این موضوع، به داوطلبان خارج از استرالیا این امکان را می‌دهد که با شرکت و کسب نمره‌ی قبولی، بتوانند 5 امتیاز مهاجرت را کسب کنند.

نحوه‌ی ثبت نام آزمون

مرحله اول ساخت حساب کاربری می‌باشد که به صورت زیر انجام پذیر است:

به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.naati.com.au/MyNaati

گزینه رجیستر را انتخاب کنید و به صفحه‌ی ساخت حساب کاربری وارد شوید.

آدرس پست الکترونیکی خود را دو بار در کادرهای مربوط به آن وارد کرده و گزینه ی register را انتخاب کنید.

مشخصات فردی خود را در صفحه‌ی باز شده وارد کنید.

مجددا گزینه رجیستر را انتخاب کنید تا ایمیل تایید و رمز ورود به پست الکترونیکی شما ارسال شود.

وارد پست الکترونیکی خود شوید و رمز ورودتان را مشاهده کنید.

برای بار دوم وارد سایت http://www.naati.com.au/MyNaati شوید و sign in را انتخاب کنید.

بعد از ورود اول، امکان تغییر رمز ورود به شما داده می‌شود.

با طی کردن گام های بالا، می‌توانید وارد پنل کاربری خود شوید.

مرحله ی دوم درخواست برای ثبت نام آزمون می‌باشد.

بعد از ورود به پنل کاربری گزینه ی submit an application را انتخاب کنید.

از بین گزینه‌های نمایش داده شده، CCL را پیدا کرده و انتخاب کنید.

در صفحه ی بعد اطلاعات مورد نیاز را مطابق با آنچه در گذرنامه خود درج شده پاسخ دهید.

گزینه validate in Google را پیدا کنید و تیک آن را بردارید تا گزینه‌ی Overseas نمایش داده شود، حالا آن را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه next سوالی نمایش داده می‌شود. گزینه to obtain Credentialed Community Language Points را به عنوان پاسخ انتخاب کنید و next را بزنید.

در این مرحله Persian را به عنوان زبان مورد نظر انتخاب کنید و next را بزنید.

در مرحله ی بعدی Online, ONL را انتخاب کنید و مجددا next را بزنید.

آنچه در این مرحله برای شما نمایش داده می‌شود همان تاریخ های خالی برای آزمون ناتی است اما تنها پس از تایید سازمان ناتی قادر به ثبت نام خواهید بود، پس next را بزنید.

در آخرین مرحله، با کلیک بر روی کادر مشخص شده، عکس پرسنلی گذرنامه‌ای خود را بارگذاری کرده و گزینه‌ی next را بزنید. عکس گذرنامه خود را هم در کادر بعدی به روش مشابه بارگذاری کنید و next را بزنید.

حالا به مرحله تایید قوانین و مقررات رسیده اید و باید yes را انتخاب کنید و در آخر گزینه finish را بزنید.

مرحله ی سوم، دریافت ایمیل می‌باشد.

وقتی تمامی گام های بالا را مطابق آنچه گفته شد انجام دادید باید منتظر بمانید تا از طرف سازمان ناتی برایتان ایمیلی ارسال شود. این ایمیل به شما اجازه می دهد تا زمان آزمون را انتخاب کنید و بعد، مجددا ایمیل تایید زمان انتخابی از سوی سازمان ناتی برای شما ارسال خواهد شد. نهایتا ایمیل دیگری برای شما ارسال خواهد شد که لینک آزمون آنلاین در آن درج شده است.

پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون ناتی

برای پرداخت هزینه های آزمون ناتی باید یکی از روش‌های پرداخت بین‌المللی را انتخاب کنید. از جمله این نوع پرداخت داشتن دبیت کارت، کردیت کارت یا حساب پی‌پال است. در صورتی که هیچ یک از روش های ذکر شده برایتان ممکن نیست می توانید از خدمات مجموعه تهرانیکس استفاده کنید. با ثبت درخواست خود می‌توانید به راحتی هزینه های مربوط به این آزمون را پرداخت کنید.

سوالات متداول
1) اعتبار مدرک آزمون ناتی چه مدت میباشد؟
اعتبار مدرک این آزمون 3 سال است.
2) فاصله هر آزمون در صورتی که نیاز به تکرار باشد چقدر است؟ محدودیت خاصی دارد؟ بلیط کنسرت تهیه کنیم؟

خیر محدودیت خاصی ندارد. شما میتوانید مجددا درخواست ثبت کنید و بعد از تایید تاریخ جدید رزرو کنید. 

3) آیا بعد از گذشتن اعتبار، مدرک آزمون ناتی قابل تمدید میباشد؟ اگر نه، باید مجددا آزمون بدهیم؟
خیر قابل تمدید نیست و باید مجددا آزمون بدهید.
4) آزمون شبیه سازی برای ناتی وجود دارد؟

آزمون های شبیه سازی رسمی از سازمان ناتی طراحی نشده است ولی برخی از مجموعه های آموزشی، دوره ها و نمونه سوالاتی را در این خصوص طراحی کرده اند.

5)آزمون ناتی به وقت ایران انجام میشود یا استرالیا؟
به وقت استرالیا انجام میشود.

برای مشاوره با کارشناسان با ما تماس بگیرید یا فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.